Asociatia pentru Prevenirea si Tratamentul Tulburarilor de Alimentatie APTTA

Depasirea recaderilor

in timpul tratamentului pentru bulimia nervoasa

Grupul de suport in vindecarea de anorexie si bulimie

De ce recidivam?

Deși ți se spune la terapie că drumul pe care îl ai de parcurs pentru a te vindeca nu va fi întotdeauna usor, odată ce „guști” din libertate și nu mai ai o perioadă episoade bulimice simți că ai scăpat și că de acum e ușor să te menții pe acest nou drum. Nu mai e nevoie să îți fie teamă de mâncare, nu te mai gândești doar la ce să mai mănânci, nu te mai privești cu atâta dispreț și apare un sentiment nou de mulțumire, de acceptare a propriei persoane.

Toate acestea dispar odată cu o recădere. E greu de înțeles și acceptat faptul că te-ai întors de unde ai plecat și că, aparent, nu s-a schimbat nimic. Dar, chiar dacă sunt dureroase, recidivele fac parte din procesul de vindecare și nu sunt un motiv să renunțăm, ci doar să acceptăm că am greșit, să înțelegem de ce am recidivat și să ne folosim de aceste episoade în recuperare.

Așadar, înțelegem că recăderile sunt normale și sunt o parte a recuperării, totuși, de ce se întâmplă? Motivele pot fi diferite pentru fiecare și e important să înțelegem care poate fi catalizatorul unui episod bulimic. Acestea pot include:

  1. Alimentația incorectă și insuficientă. Dacă nu mâncăm mese sătioase și regulate, organismul nu mai poate lupta cu impulsul de a mînca compulsiv, deoarece se luptă pentru supraviețuire. Mesele sățioase nu înseamnă cantități mari de mâncare fără prea multă valoare nutritivă, ci alegeri conform cu necesitatile noastre organice de functionare si dezvoltare.
  2. Trecerea printr-o perioadă foarte stresantă sau printr-un eveniment încărcat emoțional. Suntem atât de obisnuite să ne „amorțim” emoțiile negative prin mâncat compulsiv, încât putem experimenta o nevoie stringentă de a ne întoarce la comportamentul bulimic. Țineți minte că este important să acceptăm aceste gânduri și sentimente negative și să nu ne refugiem în mâncare pentru a trece peste acestea.
  3. Un sentiment de copleșire. Uneori te poți simți copleșită de ceea ce înseamnă recuperare și îți dorești să faci o pauză. Această senzație poate apărea datorită faptului că esti mereu în alertă și acest lucru îți consumă toată energia însă, cu cât mai mult reușesti să te tii de planul de recuperare, cu atât mai ușor devine, odată cu trecerea timpului.
  4. Sentimentul că nu ai avut de ales. Acest sentiment poate fi adesea întâlnit la începutul recuperării, când există tendința de a-i învinovăți pe cei din jur pentru recidivele noastre. Un exemplu des întâlnit în țara noastră este insistența cu care ești rugat să mănânci de terțe persoane. Astfel te simți constrâns să mănânci. În timp vei realiza că întotdeauna poți spune NU unei recăderi, însă acest lucru necesită terapie și încredere în propria persoană.
  5. Senzația de autosuficiență în privința propriei recuperări. Să fii mândru de recuperarea ta și să recunoști cât de departe ai ajuns este minunat dar, câteodată, te poți simți prea încrezător și, astfel, poți lăsa garda jos. Acest lucru te poate face mai predispus la episoade de recădere, in ciuda succeselor din ultimul timp.

Cum trecem peste recidive in cazul bulimiei nervoase?

  1. Iartă-te!
    Avem nevoie să înțelegem că toată lumea experimentează și recidive în perioada recuperării. Să recidivezi e frustrant și supărător, dar meritam sa ne iertam si sa continuam.
  2. Revino la tratament și recuperare
    Ultimul lucru pe care simți că poti să îl faci după o recidivă este să te întorci la un plan de masă structurat, pe care să îl respecți, dar este foarte important să o faci. Acest lucru poate însemna, uneori, să mănânci ceva ușor după episodul bulimic, însă este singurul mod prin care poti trece peste episoadele bulimice și să revii la un plan alimentar corect pe care să îl respecți.
  3. Întreabă-te DE CE?
    Să te gândești la recidivă poate fi foarte greu. Adesea îți dorești doar să uiți episodul, însă trebuie să analizezi motivele care te-au împins la recidivă. Uneori e simplu să îți dai seama de ce ai recidivat, însă pot exista și motive greu de determinat, care te pot împinge și la alte recidive înainte de a le identifica. Conștientizarea motivelor care te împing spre episoade bulimice le face mai ușor de controlat, fără recidive.
  4. Învață din recidive!
    Deși pare greu de crezut, recidivele sunt experiențe foarte importante în procesul de recuperare. Când începi să realizezi și să conștientizezi de ce ai recidivat, poți începe să cauți tipare comportamentale și poți creea strategii pentru a face față impulsurilor de a recidiva. Vei ști în ce situații pot apărea recidivele și vei ști cum să le tratezi astfel încât să le eviți.

Autor:

Sustine-ne in retelele sociale! Da-ne Like!

Recomandari

Ne place si vrem sa stiti si voi.

  • Palatul Copiilor - pentru activitati extraordinare cu copiii, in special cursul de teatru