Asociatia pentru Prevenirea si Tratamentul Tulburarilor de Alimentatie APTTA

Metode de depasire a momentelor de panica

Tehnici de stapanire a momentelor de panica in anorexie si bulimie

In timpul tratamentului si realimentarii dupa anorexie sau bulimie pot aparea stari de panica, de frica, senzatia de lipsa de control... Sunt sentimente normale, pe care le veti depasi mai intai mai greu, apoi din ce in ce mai usor, pe masura ce boala va ceda si organismul se va reacomoda la o viata normala.

Acestea sunt cateva idei de actiuni foarte simple, pe care le puteti face pentru depasirea acestor momente grele. Alegeti-le pe cele care va plac mai mult sau vi se potrivesc. Mult succes!

  • Incepe prin a respira rar si profund: inspira profund, pana simti ca ti-ai umplut plamanii cu aer, apoi expira incet, urmarind incontinuu cu imaginatia fluxul de aer in interiorul corpului tau. Apoi repeta la fel de rar acest exercitiu al respiratiei de inca 8 ori. E o tehnica foarte simpla cu efect imediat si ai sa simti diferenta imediat. Dupa aceea fa ceva din urmatoarele puncte (poti sa te gandesti din timp ce ai dori sa faci si chiar sa faci repetitii din timp, cand esti linistita):
  • Spune-ti  cu voce tare „O sa fiu bine”, „Nu sunt nebuna”  sau „E ceva normal”, pentru ca e doar un moment trecator, perfect normal, din procesul de refacere si vindecare.
  • Ridica-te in picioare si simte-ti picioarele cum stau ferm pe pamant. Constientizeaza ca stai in siguranta pe sol.
  • Numara de la 1 la 10 si apoi de la 10 la 1.
  • Spune cu glas tare numele lucrurilor pe care le vezi in jur sau pe care le mirosi.
  • Atinge obiectele din jur, peretele, podeaua.
  • Suna pe cineva la telefon.
  • Plimba-te putin in jur si uita-te la picioare cand mergi. Asculta sunetul pasilor tai.
  • Asculta-ti respiratia. Respira adanc. Trage incet si profund aer in piept, apoi da afara aerul incet si profund.
  • Asculta muzica si numara bataile ritmului.
  • Nu-ti fie teama sa ceri ajutor.
  • Daca ai langa tine pe cineva in care ai incredere, roaga sa-ti dea o imbratisare.
  • Rupe sau decupeaza hartie
  • Sparge bulele dintr-un plastic de protectie antisoc
  • Concentreaza-te pe detalii: frunzele din copaci, firele de iarba, detaliile covorului...
  • Suna-ti terapeutul
  • Ia-ti jucaria favorita in brate si vorbeste-i
  • Canta la un instrument
  • Spala-ti usor fata si mainile
  • Ia un spray sau parfum placut si fa un „puf” in lumina care patrunde pe geam. Urmareste particulele de parfum in lumina si sari in norul de vapori.
  • Ingrijeste florile, sau tunde iarba, sau  da zapada din alee...
  • Coloreaza intr-o carte de colorat
  • Leagana-te intr-un leagan sau intr-un balansoar
  • Atinge un obiect familiar (lantisorul de la gat, cerceii, etc) sau asculta sunetul ceasului de mana
  • Mangaie un animal
  • Fa o lista de cumparaturi
  • Scrie pe o hartie cine esti si unde te afli
  • Roaga-te, spune-ti cu voce tare sa te calmezi, poti chiar sa strigi
  • Spune cu voce tare ce simti, striga daca simti nevoia
  • Schimba aranjamentul camerei , redecoreaza
  • Schimba cumva mediul in care te afli: iesi din camera, atinge obiecte nefamiliare, pune muzica, deschide televizorul, miroase ceva diferit (parfum, flori, iarba, mancare, etc)
  • Vizualizeaza un semn de”STOP”
  • Danseaza pe muzica
  • Scrie afirmatii si lucruri bune despre tine
  • Identifica ce anume ti-a declansat panica – lucruri care te fac sa te simti rau, amintiri rele, mirosuri, etc
Sustine-ne in retelele sociale! Da-ne Like!

Recomandari

Ne place si vrem sa stiti si voi.

  • Palatul Copiilor - pentru activitati extraordinare cu copiii, in special cursul de teatru